søndag 16. mars 2014

CD-ord

På min skole kjøpte vi i høst inn CD-ord til alle elever. CD-ord er et program som kan lese opp tekst fra pc og som også har noen andre funksjoner som ordforslag og ordbøker. Jeg har sammen med avdelingsleder for tilrettelagt opplæring og ppt hatt ansvaret for opplæring i programmet. I utgangspunktet er programmet for elever med lese og skrivevansker, men det er flere funksjoner som kan være nyttige for alle. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle lage en instruksjonsvideo til elevene, jeg har jo snakket om dette programmet til alle vg1 klassene, men det er jo ikke sikkert de husker hva jeg sa når de skal ta det i bruk. Så endelig har jeg gjort det.




Jeg har brukt Screencastomatic for å lage filmen, og har lastet den opp på YouTube før jeg bygde den inn i en side på its learning som er lagt inn i flere fag som elevene på vg1 har tilgang til. På denne måten kan de nå det når de har bruk for det, og ikke bare når jeg har tid til å snakke med dem.


2 kommentarer:

  1. Glimrende. Meget god, poengtert og ryddg instruksjon i bruk av CD-ord. Like bra er din introduksjon og demontrasjon av "programmet" Screencastomatic. Denne nettapplikasjonen vil være interessant for mange av oss. Free-versjonen tillater opptak på inntil 15 minutter.

    Jeg har i et par kommentarer allerede meldt at dette er det mest verdifulle ved vårt studiesamvær: at vi deler og lærer av hverandre. Så får hver især ta i bruk det han/hun mener kan passe for sine elever. Det er egentlig det meste hvis kontekst passer og pedagogisk tilrettelegging er god.

    SvarSlett
  2. Takk, jeg liker godt Screencastomatic. Jeg har prøvd litt mer avanserte betalingsprogram, og man har flere muligheter der, men fordelen med Screencastomatic er at det er så enkelt. Det er bare å sette i gang. Så må man selvfølgelig bruke litt tid på å få filmen slik man vil ha dem, jeg vet ikke hvor mange opptakt jeg måtte gjennom før det ble bra nok, men det blir letter jo flere ganger man prøver seg.

    SvarSlett